Google - didžiausias visame pasaulyje paieškos internete variklis. Šiuo metu jis teikia daug kompleksinių paslaugų. Straipsnyje pamėginsim panagrinėti asmens privatumo klausimą, iš galimų pozicijų.

Paslaugų įvairovė

teikiamos paslaugos:

eksperimentinės paslaugos:

Žymesni nupirkti projektai:

Taigi paslaugų spektras platus, apimantis įvairiausias gyvenimo sferas, bet, žinoma, daugiausiai susijęs su informacijos paieška. Ir, žinoma, toli gražu, tai dar ne viskas. Nepretenduoju išvardinti visų produktų. Šį sąrašą pateikiau tam, kad kuo geriau ir greičiau suprastumėte (jeigu dar nesupratot), viso reikalo mastą. Kur kas aktualiau, kad braunasi ir į kosmosą. Ji prisijungė prie X-Prize komandos, kuri paskelbė konkursą, kurio vertė - 30 milijonų dolerių. Juos laimės tas, kas atsiųs 1Gb nuotraukų iš Mėnulio. Taip skatinamas privataus kapitalo investavimas į mokslą. Be abejonės, tokie veiksmai pagirtini. Apskritai, viskas ką daro “” ir tai, kuo jie užsiima bei kiek naudos duoda savo vartotojams, mano manymu, sveikintina. Bet pranešimas ne apie tai, o apie galimą ateities modelį, susijusį su asmens privatumu (jo varžymu).

Informacijos reikšmė šiandieniniame gyvenime

Kaip ir minėjau, įžengėme į tokį amžių, kai svarbiausias dalykas – informacija, jos perdavimas, pateikimo būdai. Kompanijoms bene reikšmingiausi duomenys tie, kurie daugiau ar mažiau susiję su klientais: jų pomėgiai, poreikiai, religinės ir politinės pažiūros, pajamos, socialinė padėtis ir aibė kitų. Kompanijos, dirbančios su kiekvienu klientu individualiai, dažniausiai turi “CRM” (Customer Relationship Management) ir jais sėkmingai naudojasi informacijai apie klientus valdyti. Tačiau yra vienas labai svarbus niuansas - duomenys pradedami gauti tik tada, kai tam tikras žmogus ar įmonė tampa jų klientu. Įsivaizduokite, kokią naudą turėtų kompanijos pasiekdamos ir prieidamos prie duomenų apie potencialius savo paslaugų ir prekių pirkėjus. Tokia galimybė prilygtų stebuklui, nes kiekvienas produkto pristatymas būtų paruošiamas atsižvelgiant į tai, ko vartotojas tikisi, bei prisitaikant prie jo tam tikrų asmeninių savybių. Jau nekalbu apie laiko švaistymą, kuris neišvengiamas neriantis iš kailio dėl tų, kurie nė neketina įsigyti paslaugų. Neabejoju, kad rimtos ir perspektyvios įmonės nepagailėtų didelio pinigų kiekio už panašaus pobūdžio informaciją.

” ir jūsų asmeninė informacija

Ką šiuo metu pastebiu veikloje? Matau vis įvairesnių paslaugų, kurios apima vis didesnę interneto vartotojų dalį, kūrimą ir taikymą. Viskas vyksta centralizuotai, t.y. turime vieną vartotoją - galime jungtis prie bet kurios paslaugos ir daryti ką tinkami. Regis, puiku, jei ne vienas BET. Jungdamiesi vienu vartotoju paliekame pėdsakus ir informaciją apie save. Pažiūrėkime aplinkui: įskiepiai naršyklėms, paieškų pritaikymas, tenkinant mūsų visų poreikius ir t.t. ir t.t. Siekiama padaryti taip, kad kiekvienas veiksmas internete būtų pažymėtas duomenų bazėse.

Firefox 3 turės įskiepį (ačiū Dievui neįjungtą pagal nutylėjimą), kuris kiekvieną užklaustą tinklalapį tikrins duomenų bazėje tam, kad apsaugotų vartotoją nuo “phishing“. Užmačios gal ir geros, bet tada žinos apie KIEKVIENĄ atverstą puslapį. Įsivaizduokim situaciją. Jūs naršot internete ir pamatot nuorodą, tarkim apie Al Qaeda. Paspaudžiat vedami smalsumo, paskui tame puslapyje dar kažką panaršot ir išeinat. Praėjus kuriam laikui, Amerikoje ar toje pačioje Europoje priimamas įstatymas, kad paieškos variklių kompanijos turi atskleisti duomenis vyriausybėms (taip, kaip Kinija privertė Yahoo, ir to pasėkoje vienas pilietis buvo pasodintas į kalėjimą), nes jos kovoja su terorizmu, ir, pavyzdžiui, jus apkaltina tuo. Na, pavyzdys gal kiek banalus, bet kiekvienas, mano manymu, sugalvosit sau labiausiai tinkantį.

Neseniai Europos Sąjunga įsakė sumažinti saugomų duomenų laiką iki 18 – os mėnesių. Kyla klausimas, o kas tikrina atsarginių kopijų egzistavimo galimybes? Teigčiau, jog svarbiausia informacija ir yra tuose 18-oje mėnesių. Vadovaujantis paliktais duomenimis galima daryti išvadas, kuo žmogus domėjosi pastaruoju metu, kokia jo finansinė padėtis ir t.t. stoja “nagais ir dantimis” už tiesą, neva jie labai saugo vartotojų privačius duomenis ir niekam jų neatskleidžia. Na, gal ir neatskleidžia, bet, sakyčiau, labai gerai jais naudojasi arba panaudos ateityje savo užmojų įgyvendinimui. Jau dabar sklinda kalbos, jog skaito klientų laiškus tam, kad galėtų geriau įsiteikti siūlydami paslaugas.

Sakysite: “Aš neieškau prisijungęs prie vartotojo”. Greičiausiai šiek tiek apsunkinsite darbą žmogui, kuris galbūt ieškos informacijos apie jus. Tačiau, kad ir nesinaudojate minėta paieškos sistema, vis tiek turite IP adresą ir sausainiukus, ar ne? Net jei sausainiukai ir išvalyti - nepergyvenkite, esate atpažįstami pasitelkus IP adresą. Kalbu apie platųjį vartotojų sluoksnį, kurie nežino, kas yra proxy.

Vienareikšmiškai nesakau, kad “užknisa” ar pan.. Tai, kaip ir daugelio kitų, mėgstamiausias mano paieškos variklis. Ir vis tik tai, Gmail jau kurį laiką man yra tik pašto konferencijų šiukšlynas, nenaudoju jo kaip pagrindinio, niekada nebūnu prisijungęs prie vartotojo jeigu to tikrai nereikia.

Fantastiniai palyginimai ir prognozės

Daugelis fantastikos veikalų ir minčių anksčiau ar vėliau įgauna realų pavidalą: 20000 mylių po vandeniu, Da Vinčio sraigtasparnio modelis, apvali Žemė, reliatyvumo teorija ir kt.. Pamenate filmus: „Absoliutus blogis”, „Ekvilibriumas”, „Violeta”? Juose buvo grandkorporacijos, kurios valdė viską. kasmet priima tiek pat naujų darbuotojų, kiek turi. Tai - nerealaus dydžio plėtra. Ji po truputį veržiasi iš interneto rinkos ir bando aprėpti dar didesnes nepažintų rinkų erdves. Gal kada nors važiuosim į darbą su gMobiliais, gersim kavą iš gPuodelių ir valysimės užpakalį gŠikpopierium? Kas žino, kada ir išauš tokia diena.

Pabaigai

Straipsnyje pateikta mano asmeninė nuomonė ir įžvalgos. Kategoriškai neteigiu, jog didžiausia paieškos sistema – vienintelė potenciali kenkėja. Paprasčiausiai šį modelį ir tendencijas galima perkelti į daugelį kitų sričių. Antra vertus, informacijos gavimas neišvengiamai gali tapti žymiai sudėtingesniu procesu, o tokiuose paieškos varikliuose viskas paprasta ir elementaru – kaip ant lėkštutės patiekta.

Panašūs straipsniai


“Google – arba asmens privatumas internete” komentarų: 7

  1. Dalius

    Išmetus skyrelį „Fantastiniai palyginimai ir prognozės“ būtų neblogas straipsnis. Nes tas paskutinis skyrelis nei pagrindimo turi nei ką. Na nebent autorius įsitikinęs, kad jam iki tokių genijų kaip Hugo, Da Vinčis ir Einšteinas visai netoli, o jo mergina yra Mila Jovovich ;-)


  2. Pamiršote paminėti Google Checkout - todėl Google žinos ir apie tai ką perkate on-line, ar kuo prekiaujate, jai naudojatės šia sistema (beja, gaunasi ir kad kreditinių kortelių numerius irgi žino).
    O dar Google Analytics - spendžiant iš to, koks jis tampa populiarus, surišti duomenis iš Google Analytics ir Google account’o nebūtu sunku.

    Tik svarbų nepamiršti, kad Jūsų privatumui tokie grandai, kaip Google, nemanau kad kenktų. Baisiau tai, kas dedasi mažuose kompanijose: pvz. Jūsų interneto tiekėjai, kurie taip pat gali žinoti apie Jus labai daug ką (juk visas srautas duomenų pereina per jų serverius).

  3. Rimantas

    Viešpatie brangus, tai nesinaudok!

  4. asterisk

    Aukščiausio lygio paranoja :)
    SO WHAT ? Tegu seka, man svarbiausia yra tai, jog jie teikia gerus produktus. Aš netgi būčiau laimingesnis jeigu visos reklamos būtų rodomas pagal mano turinį, man nebereikės galvoti ko aš noriu - reklamos agentūros žinos ko aš noriu ir pasiūlys man optimaliausią produktą :) Nuo to nukentės nebent ekspertai parduotuvėse aka konsultantai, nes aš atėjęs į parduotuvę jau žinosiu ko noriu. Tiksliau nebeeisiu į parduotuvę, nes viską online nusipirksiu.
    Tipo nenusišvilpt, jog google žino kad last week to youtube.com paieškoje įvedei “sexy webcam” ? :))
    Aš manau, kad atėjęs į darbą pas juos prašytis tu tik gausi pliusą už tai.

  5. Žilvinas Sadauskas

    Taip paranojos tikrai daug. Tokia ir buvo šio straipsnio esmė - suteikti informacijos tiems, kas jos dar nežinojo, ir pasiparanojint :) . Kiekvienas padarys savas išvadas :)

  6. alugeris

    …o dar kiek info googlo web spider’is cia susirinks ;)

  7. jarik

    na taip, tikra tiesa, ir tai jau buvo matoma prie kelis metus, bet ka siulote daryti? Deja kazka pakeisti yra beveik nerealu, todel, IMHO, reikia atsipalaiduoti ir stengtis pajust malonuma… :D (kaip tame anekdote)

Rašyti komentarą

Jūs privalote prisijungti jeigu norite rašyti komentarą.